الرئيسية » الأخبار » تقارير » مصطفى بكري يصرخ بشدة “يا سيسي عاوز أشوف رقبة مرسي بتطير..مش قادر أصبر أكتر من كده”
مصطفى بكري يصرخ بشدة “يا سيسي عاوز أشوف رقبة مرسي بتطير..مش قادر أصبر أكتر من كده”

مصطفى بكري يصرخ بشدة “يا سيسي عاوز أشوف رقبة مرسي بتطير..مش قادر أصبر أكتر من كده”

انفعل الاعلامي المصري المؤيد للإنقلاب العسكري وعضو مجلس الشعب المصري مصطفى بكري في برنامجه حقائق وأسرار والذي يبث عبر قناة صدى البلد ؛ حيث انفعل الابراشي بشدة وهاجم الرئيس الشرعي المنتخب الدكتور محمد مرسي وهاجم العديد من قيادات جماعه الاخوان المسلمين المعتقلين في سجون قائد الانقلاب العسكري في مصر عبد الفتاح السيسي.

هذا وقد قال بكري في برنامجه ” بصراحة إحنا تعبنا وعايزينك يا سيسي تغضب بقوة وتبدأ بإعدام قيادات الاخوان ؛ وانا بصراحة كده مش قادر أصبر اكتر من كده ؛ لانه لو فضلنا كده احنا اللي هنطير فعشان كده يلا ابدأ وطير رقابهم كلهم واولهم محمد مرسي ؛ ومرشد الاخوان والشاطر وكل واحد بيقول يسقط يسقط حكم العسكر ؛ ولحد هنا كفاية يا سيسي حنية عليهم احنا بلدنا بدأت تضيع “.

هذا وقد تحدث أيضا بكري مشيراً إلى سائق التوك توك الذي وصف الوضع في مصر في برنامج مع الاعلامي عمرو الليثي عبر قناة الحياة الفضائية فقال بكري ” سائق التوك توك اللي اسمه مصطفى ده أنا بحثت عنه وطلع منتمي للإخوان ولحزب الحرية والعدالة وقيادي بارز في وزارة التعليم وهو يعمل مدرس ويدافع عن الاخوان دائما ؛ طب عندا فيه مصر أيوة فيينا والاقتصاد المصري أفضل اقتصاد على مستوى العالم كله وبكرة هتشوفوا مصر لما تنهض وتبقى قد الدنيا “.

وأوضح بكري في كلمته قائلاً ” اللي بيعمل كدا يتحبس ؛ ده أمن قومي ؛ إلى متى الصمت؟ اغضب يا سيسي ؛ اغضب مرة وحدة بس إحنا بنتخنق وتعبانين وزهقنا من العيشة دي إنت  عارف الأجهزة بتتصارع ولا لا؟ ؛ عارف في ناس بتلعب ولا لا؟ ؛سايبين الدنيا هيصة وعايمة عاوزين ناخد قرارات ؛ أردوغان لمّ البلد فيخمس دقائق ؛ المؤامرة قدام عنيك وموجودة وانت بتتفرج ومبتعملش حاجه وسايبهم كده “.

وفي سياق آخر متصل أيضاً فقد تقدم الاعلامي مصطفى بكرى بطلب لعلى عبد العال رئيس مجلس النواب ليقوم بتشكيل وفد برئاسته وذلك من أجل زيارة المملكة العربية السعودية ؛ ولقاء مجلس الشورى السعودى، لبحث تدعيم العلاقات الأخوية والبرلمانية بين البلدين ، والرد عليهم ؛ حيث وصفها بأنها تفيد أعداء البلدين والأمة العربية على حسب قوله.

المصدر : شبكة نبض الحرية الاخبارية

تعليقات

التعليقات ادناه تعبر عن وجهة نظر و اراء اصحابها لا عن راي شباب بوست